Pages

Thursday, April 30, 2009

Lost in a Pyramid

Jeg har haft noget travlt med at tegne tegneserier og havde glemt min blog i næsten et halvt år. Ups, undskyld.

Jeg har især haft travlt med at tegne en tegneserie til Graphic Classics. Denne gang til Louisa May Alcotts Lost in a Pyramid fra vistnok 1868. Det er en noget stereotyp novelle om et par arkæologer, der forstyrrer en mumie, og så er der gang i forbandelserne.

Den helt store udfordring denne gang var, at tegneserien skulle farvelægges. Jeg ville også prøve en ny arbejdsproces, hvor man tegner blyantstegninger uden tanke for layoutet og derefter samler det i et layout-program på computeren. Læs mere:


Skitsering af layout
- foregår i den størrelse om tegneserien bliver trykt i. I det her tilfælde 14x21 cm. Så får jeg en fornemmelse af den færdige side. Her kan du se tre paneler, som svarer til den øverste halvdel af side 2 i tegneserien.


Blyantstegninger
Jeg laver blyantstegninger på tonsvis af tegnepapir, som regel et panel eller to på en A4-side. Der bliver brugt hurtige skitser og store armbevægelser og langsomt tager tegningerne form. Tegningerne scanner jeg ind på computeren og samler dem i et layoutprogram. Det hele bliver printet ud i A3-format i blå farve. Siderne bruger jeg til at rentegne på.


De rentegnede sider
De store armbevægelsers tid er forbi og det mere stille og rolige rentegningsarbejde går igang. Jeg har i forvejen leget med skyggelægning, og det er her i tegneprocessen, at skyggerne og de sorte felter kommer på.


Farvelægning
De rentegnede sider scannes ind, renses for den blå streg og andet skidt. Farvelægningen foregår på computeren. Teksten kommer på til sidst.

No comments: