Pages

Sunday, March 15, 2015

Nýggjaberg

Den færøske trawler, Nýggjaberg, bliver torpederet af en tysk ubåd under anden verdenskrig. Jeg hørte historien under en fætter-kusine-fest på Færøerne. Det var "Gamle Mortensen" som var skipper på den trawler, og han forsvandt med besætning og skib en aften i marts 1942. Et enkelt kapitel i en lang og kompleks familiehistorie om Mortensen-slægten fra Argir.

15 år efter fætter-kusine-festen. Jeg skal lave en tegneserie til antologien Knivsæg, som handler om Danmark under besættelsen. Jeg kommer i tanker om Nýggjaberg og giver mig til at google. Jeg finder mange detaljer om Færøerne under krigen, trawleren, den tyske ubåd, deres besætninger og begges endeligt. Der er stof nok til en lang, god historie. Desværre er jeg under tidspres, så min tegneserie bliver ikke så omfangsrig.

Lidt har dog også ret, og jeg er blevet ret glad for det endelige resultat. Især det grafiske udtryk er jeg svært tilfreds med (klap på skulderen, Lopez!).

Knivsæg udkommer den 5. maj. Her er første side af mit bidrag.


2 comments:

Dan Raeder Knudsen said...

Ser vanvidslækkert ud Pedro...og med det navn og udseende BURDE jeg have regnet ud at du NATURLIGVIS har færøske rødder.

Men er 42 + 15 = 2015?? Der er åbenbart tidsrejser involveret også....

Pedro Lopez said...

Tak, Dan.

Nej, hovedregning har ikke været min stærke side, haha. Jeg formulere lige lidt om.